Dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Samordningsförbundet värnar om din personliga integritet och behandlar dina personuppgifter på ett ansvarsfullt och lagligt sätt. När vi behandlar personuppgifter gör vi det i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Som registrerad har du flera rättigheter du kan använda dig av för att ha kontroll över hur dina uppgifter hanteras.
Här nedan förklarar vi dina rättigheter:
Rätt till information
Du har rätt att få veta varför, hur och vilken typ av personuppgifter som behandlas om dig. Vi informerar dig när vi samlar in uppgifter, och du kan alltid kontakta oss för mer information.
- Rätt till tillgång (registerutdrag)
Du har rätt att begära ett så kallat registerutdrag, där du får ta del av vilka personuppgifter vi har om dig, varifrån de kommer, varför vi behandlar dem, och hur länge vi sparar dem.
- Rätt till rättelse
Om du upptäcker att någon uppgift om dig är felaktig, ofullständig eller missvisande har du rätt att begära att vi rättar den.
- Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”)
I vissa fall har du rätt att begära att dina personuppgifter raderas. Det gäller exempelvis om uppgifterna inte längre är nödvändiga för det syfte de samlades in, eller om behandlingen grundar sig på samtycke som du valt att återkalla.
Observera att vi inte alltid kan radera uppgifter, till exempel om det finns en rättslig skyldighet att bevara dem.
- Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Det innebär att uppgifterna endast får lagras och inte behandlas vidare under tiden vi utreder exempelvis om uppgifterna är korrekta eller om du har invänt mot behandlingen.
- Rätt att invända
Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ett allmänt intresse eller myndighetsutövning, har du rätt att invända mot behandlingen. Vi måste då visa att det finns tvingande berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen.
- Rätt till dataportabilitet
Om behandlingen grundar sig på samtycke eller avtal, och sker automatiserat, har du rätt att få ut dina uppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du kan också begära att uppgifterna överförs direkt till en annan personuppgiftsansvarig
- Rätt att återkalla samtycke
Om vi behandlar dina uppgifter med stöd av samtycke, har du rätt att när som helst återkalla det samtycket. Det påverkar inte lagligheten i behandlingen som skett innan återkallelsen.
- Rätt att lämna klagomål
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter felaktigt har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är tillsynsmyndighet för dataskydd i Sverige.
Kontakta oss
Vill du utöva någon av dina rättigheter eller har du frågor om vår personuppgiftsbehandling?
Du kan kontakta oss via e-post eller brev:
Martina Bach-martina.bach.finsam@landskrona.se
Postadress
Landskrona stad
Stadshuset
261 80 Landskrona
Hantering av begäran om registrerades rättigheter
Om du som registrerad vill utöva någon av dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) – till exempel begära tillgång till uppgifter, rättelse eller radering – hanterar vi din begäran enligt följande rutin:
Inkommande begäran
Begäran ska göras skriftligen via e-post eller brev till Samordningsförbundet. För att vi ska kunna hantera ärendet behöver du uppge:
- Fullständigt namn
- Personnummer eller annan identifierande uppgift
- Kontaktuppgifter (adress, telefon, e-post)
- Vilken rättighet du vill utöva
- Eventuell ytterligare information som underlättar handläggningen
Vi kan komma att begära ytterligare information för att bekräfta din identitet, i syfte att skydda dina uppgifter.
Bekräftelse och bedömning
När vi mottagit din begäran:
- Bekräftar vi att den är mottagen inom kort tid (vanligtvis inom några arbetsdagar).
- Bedömer vi om begäran är tydlig och om den går att uppfylla enligt gällande lagstiftning.
Om begäran inte kan godkännas (t.ex. pga. rättsliga skyldigheter att behålla uppgifterna), informerar vi dig om skälen.
Svarstid
Vi besvarar din begäran inom 30 dagar från det att vi mottagit en komplett och verifierad förfrågan.
Vid mer komplicerade ärenden kan handläggningstiden förlängas med ytterligare upp till 60 dagar. I så fall meddelar vi dig skriftligen om förlängningen och orsaken till den.
Överlämnande av uppgifter eller beslut
Om begäran godkänns, får du:
- De begärda uppgifterna (vid t.ex. registerutdrag eller dataportabilitet)
- En bekräftelse på rättelse, radering eller begränsning (om tillämpligt)
- Information om vidare åtgärder eller beslut
Dokumentation
Alla begäranden och beslut dokumenteras i vårt diarie i enlighet med våra krav på ansvar och transparens enligt GDPR.
Klagomål
Om du inte är nöjd med vårt beslut har du rätt att:
- Kontakta oss för en omprövning
- Lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY):
www.imy.se